Probiotics är king

Slut.

Advertisements

Saker jag lärt mig i Phuket

Har kommit till att inse att jag inte trivs särskilt bra med träningen här, och därmed min situation. Nedan följer en lista jag vill ta med mig i livet och kunna återkomma till för att lärdomarna inte skall falla i glömska.

  1. Jag gillar miljön här, maten och vädret är super, folk är väldigt hjälpsamma och det är väldigt smidigt att inte behöva ta hand om vardagens typiska sysslor. Med det sagt är träningsmiljön här inte alls i mitt tycke. Den enligt mig bristande träningen fördunklar hela min närvaro här och hindrar mig faktiskt för att kunna uppskatta dagarna i sin helhet här. Jag känner mig ofta inte helt nöjd efter en träning och den känslan sitter i resten av dagen, och kan leda till brist på fokus. Detta har fått mig att uppskatta fokuset jag faktiskt kan ha när jag till exempel efter en aktiv dag kommer hem och känner att jag kan fokusera på att läsa en intressant bok till exempel. Känslan av att vara nöjd med min insats för dagen leder till mindre passiv stress och även mindre ångest för mig. Även om jag har skitdagar hemma också med träningen så känner jag att det är mer i min makt där att rätta till dem. Hemma har jag massa grymma träningskamrater som kan träna olika tider, så där räcker min tillit på att jag kan lösa allt tillslut bara jag får tid. Här är det en annan sak då det officiellt är förbjudet att drilla/rulla extra och folk har inte heller samma driv här för att utvecklas, att till exempel stanna kvar efter passet och rätta till en detalj eller gå igenom en viss position. Innan jag lämnade thailand fick mitt möte med Henri att inse hur viktigt det är att ta ansvar över sin egna träning, och här känns de möjligheterna väldigt begränsade. UPPSKATTA DÄRFÖR MÖJLIGHETEN DU HAR ATT TA ANSVAR ÖVER DIN EGNA TRÄNING OCH FOKUSET/LUGNET SOM HÖR TILL EN “LYCKAD” DAG.
  2. Jag tror på en vecka här får jag ungefär lika mycket feedback av tränarna som jag får på ett pass där hemma. Detta i samband med den höga kvalitén på tränarna jag har hemma och mina goda relationer med dessa som ger mig möjligheter för saker så som privatträning har fått mig att inse hur bra min tränarsituation hemma faktiskt ser ut. Jag vet att Roberto ett flertal gånger erbjudit sig att jobba extra med mig om jag bara vill satsa, av någon anledning har det känns läskigt att tacka ja till hans erbjudande och jag är inte säker på varför. Det känns inte läskigt längre iallafall. UPPSKATTA DÄRFÖR ROBERTO OCH HENRI (OCH SÅKLART EVENTUELLA FRAMTIDA TRÄNARE) FÖR DERAS ENGAGEMANG OCH TIDEN DE TAR FÖR ATT DU SKA UTVECKLAS. LÅT ALDRIG DIN UPPSKATTNING UTAV DIN SITUATION MED DINA TRÄNARE BLI SLENTRIANMÄSSIG. ÄVEN OM EN TEKNIK DE VISAR KÄNNS FEL ELLER INTE RÄTT ENLIGT DIG SÅ FÖRSÖK ATT UTFÖRA DEN OCH FÖRSTÅ DERAS PERSPEKTIV PÅ DEN HELT. 
  3. Under min tid här har jag både vart skadad och haft diversesjukdomar. Denna punkt återknyter med punkt #1 på listan men känns ändå värd att förstärka. UPPSKATTA DÄRFÖR DIN HÄLSA OCH DIN FÖRMÅGA ATT ÅTERHÄMTA DIG OCH HÅLLA DIG SKADEFRI. DETTA ÄR TROTS ALLT GRUNDSTENEN FÖR HELA DET LIVET DU VILL LEVA. 
  4. Tiden här har även fått mig att inse hur mycket vänskapsrelationerna där hemma faktiskt betyder för mig och bidrar till att jag skall kunna känna välmående med vardagen. Visst, har träffat en del grymma människor här, men alla relationer är väldigt flyktiga här då ingen stannar särskilt länge, och har hittills inte träffad någon likasinnad med samma bild av vad de vill få ut av tiden här. Och även om så skulle vara fallet så finns det som sagt ändå inga bra tider för extra träning. Denna resan har fått mig att inse hur mkt jag faktiskt uppskattar träningen och hur lite i mitt liv jag faktiskt behöver utöver detta för att jag ska vara nöjd med dagen. Bra vänskapsrelationer ihop med träningen är dock något som jag kommit att inse vara essentiellt för bra träning enligt mig, något som jag inte haft riktigt klart för mig innan då jag vart kluven på ifall dedikerade och bra träningskompisar varit viktigast eller ifall endast den tekniska aspekten av en klubb skulle utgöra en bättre träningsmiljö för mig. UPPSKATTA DÄRFÖR ALLA PERSONER DU BLIR GLAD AV ATT TRÄFFA, SOM INTE KÄNNS SOM EN ANSTRÄNGNING OCH SOM DU KÄNNER DIG AVSLAPPNAD KRING. DESSA BIDRAR OFANTLIGT MYCKET TILL DIN MOTIVATION FÖR ATT ENS ORKA GÅ IVÄG TILL TRÄNINGEN OCH FORTSÄTTA KOMMA TILLBAKS. DE BIDRAR ÄVEN MED SÄKERHET GENOM ATT VETA ATT NÄR SAKER OCH TING INTE SER SÅ LJUST UT SÅ FINNS DET OCKSÅ ALLTID NÅGON DÄR. DETTA MINSKAR STRESS OCH ORO. GLÖM INTE ATT VISA ATT DU UPPSKATTAR DEM!
  5. Har inte sovit bra här, inte hundra på varför. Lite snopet då  jag nyligen kommit ifund med mina eviga sömnproblem där hemma i Sverige. UPPSKATTA DÄRFÖR DIN SÖMN, SE DEN SOM EN VÄLSIGNELSE OCH FÖRUTSÄTTNING FÖR ETT BRA LIV. MIN GAMLA MMA TRÄNARE SA EN GÅNG ATT DET BÄSTA BOTEMEDLET FÖR SÖMNPROBLEM VAR ATT VARA NÖJD MED DAGEN. STÄMMER BRA FÖR MIG.
  6. Min närvaro här i Phuket har fått mig att inse hur viktig och hur stor betydelse träningen faktiskt har för mig, någon som jag både medvetet till viss del och säkert undermedvetet förnekat för mig själv och inte tillåtit mig att ge mig hän till fullständigt, då jag haft i åtanke att jag inte är säker på vart det leder eller vart jag kommer hamna i slutändan. Även fast jag tror på mål, så tror jag att just här så kan det vara bäst att bara uppskatta nuet och inte oroa sig så mycket om vart jag kommer hamna. Det finns verkligen inget som kan mäta sig med den lyckan jag känner av att grapplas. UPPSKATTA DÄRFÖR VARJE TRÄNING OCH FÖRMÅGAN ATT VARA I NUET SOM DET MEDFÖR. OROA DIG INTE FÖR MYCKET KRING FRAMTIDEN.

Kan komma att bli en fortsättning, insikter brukar slå mig flertal gånger under dagen.