Saker jag lärt mig i Phuket

Har kommit till att inse att jag inte trivs särskilt bra med träningen här, och därmed min situation. Nedan följer en lista jag vill ta med mig i livet och kunna återkomma till för att lärdomarna inte skall falla i glömska.

  1. Jag gillar miljön här, maten och vädret är super, folk är väldigt hjälpsamma och det är väldigt smidigt att inte behöva ta hand om vardagens typiska sysslor. Med det sagt är träningsmiljön här inte alls i mitt tycke. Den enligt mig bristande träningen fördunklar hela min närvaro här och hindrar mig faktiskt för att kunna uppskatta dagarna i sin helhet här. Jag känner mig ofta inte helt nöjd efter en träning och den känslan sitter i resten av dagen, och kan leda till brist på fokus. Detta har fått mig att uppskatta fokuset jag faktiskt kan ha när jag till exempel efter en aktiv dag kommer hem och känner att jag kan fokusera på att läsa en intressant bok till exempel. Känslan av att vara nöjd med min insats för dagen leder till mindre passiv stress och även mindre ångest för mig. Även om jag har skitdagar hemma också med träningen så känner jag att det är mer i min makt där att rätta till dem. Hemma har jag massa grymma träningskamrater som kan träna olika tider, så där räcker min tillit på att jag kan lösa allt tillslut bara jag får tid. Här är det en annan sak då det officiellt är förbjudet att drilla/rulla extra och folk har inte heller samma driv här för att utvecklas, att till exempel stanna kvar efter passet och rätta till en detalj eller gå igenom en viss position. Innan jag lämnade thailand fick mitt möte med Henri att inse hur viktigt det är att ta ansvar över sin egna träning, och här känns de möjligheterna väldigt begränsade. UPPSKATTA DÄRFÖR MÖJLIGHETEN DU HAR ATT TA ANSVAR ÖVER DIN EGNA TRÄNING OCH FOKUSET/LUGNET SOM HÖR TILL EN “LYCKAD” DAG.
  2. Jag tror på en vecka här får jag ungefär lika mycket feedback av tränarna som jag får på ett pass där hemma. Detta i samband med den höga kvalitén på tränarna jag har hemma och mina goda relationer med dessa som ger mig möjligheter för saker så som privatträning har fått mig att inse hur bra min tränarsituation hemma faktiskt ser ut. Jag vet att Roberto ett flertal gånger erbjudit sig att jobba extra med mig om jag bara vill satsa, av någon anledning har det känns läskigt att tacka ja till hans erbjudande och jag är inte säker på varför. Det känns inte läskigt längre iallafall. UPPSKATTA DÄRFÖR ROBERTO OCH HENRI (OCH SÅKLART EVENTUELLA FRAMTIDA TRÄNARE) FÖR DERAS ENGAGEMANG OCH TIDEN DE TAR FÖR ATT DU SKA UTVECKLAS. LÅT ALDRIG DIN UPPSKATTNING UTAV DIN SITUATION MED DINA TRÄNARE BLI SLENTRIANMÄSSIG. ÄVEN OM EN TEKNIK DE VISAR KÄNNS FEL ELLER INTE RÄTT ENLIGT DIG SÅ FÖRSÖK ATT UTFÖRA DEN OCH FÖRSTÅ DERAS PERSPEKTIV PÅ DEN HELT. 
  3. Under min tid här har jag både vart skadad och haft diversesjukdomar. Denna punkt återknyter med punkt #1 på listan men känns ändå värd att förstärka. UPPSKATTA DÄRFÖR DIN HÄLSA OCH DIN FÖRMÅGA ATT ÅTERHÄMTA DIG OCH HÅLLA DIG SKADEFRI. DETTA ÄR TROTS ALLT GRUNDSTENEN FÖR HELA DET LIVET DU VILL LEVA. 
  4. Tiden här har även fått mig att inse hur mycket vänskapsrelationerna där hemma faktiskt betyder för mig och bidrar till att jag skall kunna känna välmående med vardagen. Visst, har träffat en del grymma människor här, men alla relationer är väldigt flyktiga här då ingen stannar särskilt länge, och har hittills inte träffad någon likasinnad med samma bild av vad de vill få ut av tiden här. Och även om så skulle vara fallet så finns det som sagt ändå inga bra tider för extra träning. Denna resan har fått mig att inse hur mkt jag faktiskt uppskattar träningen och hur lite i mitt liv jag faktiskt behöver utöver detta för att jag ska vara nöjd med dagen. Bra vänskapsrelationer ihop med träningen är dock något som jag kommit att inse vara essentiellt för bra träning enligt mig, något som jag inte haft riktigt klart för mig innan då jag vart kluven på ifall dedikerade och bra träningskompisar varit viktigast eller ifall endast den tekniska aspekten av en klubb skulle utgöra en bättre träningsmiljö för mig. UPPSKATTA DÄRFÖR ALLA PERSONER DU BLIR GLAD AV ATT TRÄFFA, SOM INTE KÄNNS SOM EN ANSTRÄNGNING OCH SOM DU KÄNNER DIG AVSLAPPNAD KRING. DESSA BIDRAR OFANTLIGT MYCKET TILL DIN MOTIVATION FÖR ATT ENS ORKA GÅ IVÄG TILL TRÄNINGEN OCH FORTSÄTTA KOMMA TILLBAKS. DE BIDRAR ÄVEN MED SÄKERHET GENOM ATT VETA ATT NÄR SAKER OCH TING INTE SER SÅ LJUST UT SÅ FINNS DET OCKSÅ ALLTID NÅGON DÄR. DETTA MINSKAR STRESS OCH ORO. GLÖM INTE ATT VISA ATT DU UPPSKATTAR DEM!
  5. Har inte sovit bra här, inte hundra på varför. Lite snopet då  jag nyligen kommit ifund med mina eviga sömnproblem där hemma i Sverige. UPPSKATTA DÄRFÖR DIN SÖMN, SE DEN SOM EN VÄLSIGNELSE OCH FÖRUTSÄTTNING FÖR ETT BRA LIV. MIN GAMLA MMA TRÄNARE SA EN GÅNG ATT DET BÄSTA BOTEMEDLET FÖR SÖMNPROBLEM VAR ATT VARA NÖJD MED DAGEN. STÄMMER BRA FÖR MIG.
  6. Min närvaro här i Phuket har fått mig att inse hur viktig och hur stor betydelse träningen faktiskt har för mig, någon som jag både medvetet till viss del och säkert undermedvetet förnekat för mig själv och inte tillåtit mig att ge mig hän till fullständigt, då jag haft i åtanke att jag inte är säker på vart det leder eller vart jag kommer hamna i slutändan. Även fast jag tror på mål, så tror jag att just här så kan det vara bäst att bara uppskatta nuet och inte oroa sig så mycket om vart jag kommer hamna. Det finns verkligen inget som kan mäta sig med den lyckan jag känner av att grapplas. UPPSKATTA DÄRFÖR VARJE TRÄNING OCH FÖRMÅGAN ATT VARA I NUET SOM DET MEDFÖR. OROA DIG INTE FÖR MYCKET KRING FRAMTIDEN.

Kan komma att bli en fortsättning, insikter brukar slå mig flertal gånger under dagen.

Weekly Summary 16/10

The week went on quite good without the exception of me catching a cold. I still do not feel totally accustomed to the heat yet, but I think I am starting to get a hang of it. I am drinking good amounts of water everyday at least.

Training has been tough, both because of the heat I mentioned but also because of the high level (and fitness) of guys here. Some guys go roll really hard here, and that is totally okay, I feel I can do both, but it is not optimal for me when I am simultaneously dying of the heat. Think this week is going to feel a little bit better in that regard, even though I have been sick now for 4 days.

Sparring hours have felt confused and disoriented, so I feel I really got to get a gameplan together, watch some tape and really map out what kind of game I want to play.

I have not taken the time to put some work into my match studies, partly cause I am divided on which athlete I want to focus on. I was going into this thinking I was going to study Leandro Lo, but since he focus mainly on the gi and there is a lot of no-gi training here I am thinking maybe i should watch someone who is prominent in both? I am thinking someone like Ryan Hall, mainly because he has so many good instructionals to accompany my studies.

Yup, it is decided, Ryan Hall it is! Think I am gonna start by studying his famous triangle game and try to apply that to my game. Going to try to get some extra drill hours in this week to start building.

Reflection of my arrival at Phuket

This is going to be a collection of random thoughts from my first time here in Phuket.

It has been a little more than one week since i arrived at Phuket Top Team, here in Phuket of course. There has been many good and positive experiences and impressions, though I have been feeling really lost, confused and even miserable from time to time. I know that I am a very impulsive person, and now when I am finally here in Phuket, a trip which I saved tons of money for and worked my ass of, I am starting to ask myself why? I have not figured out the answer yet.

When I arrived here my budget onsite room was not available so they put me in an onsite deluxe room. The room was really nice, had great AC and a private toilet. Though the bed was too soft (for my taste at least), I really enjoyed it, and it was a nice escape from the heat outside when you entered your room.

Yesterday though, my “real” room got available and I hade to move there. Even though I knew what the room would look like through pictures from the web, I think I did not properly realise just how bad it would be to live in a room with no AC and only fans (which barely helps at all). I am thinking about asking if there is possible to upgrade your room and pay the difference, but I do not know if that is a cop out, maybe I will get used to this environment and adapt?

My sleep has not been that great since I got here, maybe because of the jetlag, but probably also (and mainly) due to my hyperactive brain activity of all the new impressions and thoughts. This feels like a quite big setback for me, because back home in Sweden I had just gotten my sleep habits to work out, which I have not been able to do for as far as I can remember. This room I am staying in is surely not helping also.

Today I am having a rest day, even though it is the middle of the week. My throat is feeling sore, and even though this may be because of having a fan blasting at my face the whole night, I had some green snot this morning which usually is an indicator of illness for my body. I do not feel bad about this, and I also guess there is nothing strange with your body being inclined to pick up som infection the first weeks when training this hard in a new environment.

 

Thoughts on training diary.

When I started training, I managed for quite some time (read months) to write down almost every technique we did during class. Although I felt that this helped me review and remember some techniques, it soon started to feel exhausting and almost mechanical. Some techniques that were written down did not even translate to my mind if I reviewed them later on, so I began doubting my way of keeping track of my training.

My idea of what a training diary can and should be has since then changed, and with this post I am planning to re-introducing this aspect of training once again to my regime. Here are some my thoughts about how you should go about when tracking your training through a personal log:

Do not write down everything

This was what I did which led me to feel like a typing robot. Try to be mindful and picky with what you are taking time to write down. You do not need to write down every step of a technique that you already have some grasp of. Focus on writing down key details instead.

Write proper

It is easy to get lazy and rely on your future self to understand what “jump like a squirrel then turn 180 to pass the guard” means, but truth is he probably wont. Instead take your time and really try to formulate your sentences so that even an outside person would have a chance of understanding. Also, I find it much more pleasant to go back and review notes when they are neat and tidy written.

Beyond technique

Your notebook should contain more than just description of techniques, it should also include reviews of your mental states during training sessions. In my opinion, this is the most important and beneficial aspect of tracking your training through notes, and really helps your mental discipline while training. Basic questions like “what did I do right and what did I do good?” prevent you from having an autopilot approach to your grappling.

Weekly review

Take some time once a week to quickly revisit the notes of the past week. Put some extra focus on the mental notes and extract of them things that you could improve upon. Write these things down on a separate note that you will keep close by before every upcoming training of the next week to give you a quick reminder of what you need to work on. Here you could also write down techniques that you want to develop, to remind yourself to actually go for them while sparring.

 

Match Study Blueprint

This is my first blueprint that I came up with which I will try to work with when breaking down and analyzing grappling matches. The word around town is that breaking down the elite athletes game in this sport, is one of the most crucial and necessary steps if you want to enhance your development. It is even more important if you do not come from a top gym yourself, but still want to make good progress.

The blueprint I have come up with looks like the following:

  1. Choose a match and watch it attentively. Be aware of the current rule system (for example: EBI, IBJJF or Submission only) and how this could effect the players style. Keep a notebook at your side and write down brief timestamps of important events.
  2. Re-watch the match, now looking for specific details. When did each athlete score points? How did they manage their damage control?
  3. Re-watch the match, this time analysing the setups of the attacks. How were they setup? Did the opponent make a misstake, were they tricked or forced to do so? Element of surprise?
  4. Re-watch the match, but now, look to understand how each athlete work their positional control, grips and guard recomposing etc. This is where the most subtle details probably lies so take your time and do not rush it.
  5. Finally, if there is an instructional made by one of the athletes your studying, pick it up and look up the techniques that were used during the match. This will probably offer some valuable key points for your understanding of the move.

On this blog I will share the results of my studies and maybe even with an accompanying video. If you want to comment and call bullshit (aka constructive critic) on any of my notes, feel free to do so.

Take care!